Nasza historia
LINIA CZASU
Firma Triumph cieszy się niezrównanym dziedzictwem. Pełna dumy historia sukcesów stanowiąca inspirację dla następnego pokolenia.
CHWILE, KTÓRE DEFINIUJĄ TRIUMPHA
- 1900 - 1939
- 1940 - 1959
- 1960 - 1989
- 1990 - 2009
- 2010 - 2020
POCZĄTKI
1900 - 1939
GENIUSZ
1940 - 1959
SUKCESY WYŚCIGOWE
1960 - 1989
POWRÓT
1990 - 2009
ŚMIAŁO W PRZYSZŁOŚĆ
2010 - 2020
1900 - 1939
1900 - 1939
1902 r.: PIERWSZY MOTOCYKL TRIUMPH
Wyprodukowano pierwszy motocykl Triumph, nazwany później „Numerem 1” (No. 1). Zaprojektowany przez inżyniera Mauritza Schulte’a, wyposażony w belgijski silnik Minerva o mocy 2,2 KM.
1900 - 1939
1900 - 1939
1907 r.: WYPRODUKOWANO 1000 MOTOCYKLI
Roczna produkcja motocykli sięga liczby 1000 maszyn, a firma Triumph wprowadza na rynek nowy motocykl z silnikiem o pojemności 450 cm3 i mocy 3,5 KM. Fabrykę przeniesiono do większej lokalizacji na ulicy Priory w Coventry.
1900 - 1939
1900 - 1939
1908 r.: MOTOCYKL TRIUMPH WYGRYWA W WYŚCIGU TT
Po zdobyciu drugiego miejsca w pierwszym wyścigu Isle of Man TT w 1907 r., Jack Marshall wygrał wyścig maszyn jednocylindrowych na motocyklu Triumph, osiągając w trakcie jazdy średnią prędkość 65 km/h.
1900 - 1939
1900 - 1939
1915 r.: PIERWSZY MOTOCYKL TRIUMPH TYPU H — „TRUSTY TRIUMPH” (Triumph godzien zaufania)
Firma Triumph rozpoczęła zaopatrywanie Aliantów podczas Pierwszej Wojny Światowej w motocykle „Trusty” typu H wyposażone w silnik o pojemności 499 cm3. Do roku 1918 w siłach wojskowych służyło 30 000 tych chłodzonych powietrzem motocykli.
1900 - 1939
1900 - 1939
1927 r.: FABRYKA W COVENTRY
Fabryka firmy Triumph w Coventry — w tym czasie obejmująca już blisko 46 500 metrów kwadratowych i zatrudniająca ponad 3000 osób osiągnęła roczną produkcję na poziomie 30 000 maszyn.
1900 - 1939
1900 - 1939
1936 r.: EDWARD TURNER
Nastąpił podział działalności firmy Triumph w zakresie motocykli i samochodów, gdzie tę pierwszą wykupił później Jack Sangster. Natychmiast zatrudnił Edwarda Turnera jako głównego projektanta firmy.
1900 - 1939
1900 - 1939
1937 r.: PREZENTACJA MODELU SPEED TWIN
Turner zaprezentował model Speed Twin z silnikiem o pojemności 498 cm3, który był zdolny do przekroczenia 145 km/h. Uważany przez wiele osób za rasowy brytyjski motocykl. Przez pryzmat jego silnika definiowano firmę Triumph przez ponad 40 lat.
1940 - 1959
1940 - 1959
1942 r.: NOWA FABRYKA W MERIDEN
Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce w Meriden. W tym okresie sprzedano wojsku ponad 50 000 motocykli.
1940 - 1959
1940 - 1959
1946 r.: TIGER 100, SPEED TWIN i 3T
Firma skupiła się na trzech modelach: Tiger 100 (którego Ernie Lyons poprowadził do jego dziewiczego zwycięstwa podczas wyścigu Manx Grand Prix w 1946 r.); kultowy Speed Twin oraz mniejszy motocykl touringowy, 3T z silnikiem o pojemności 349 cm3.
1940 - 1959
1940 - 1959
1953 r.: DZIKI:
W filmie „Dziki” Marlon Brando jako wyjęty spod prawa motocyklista prowadzi maszynę 6T Thunderbird z silnikiem o pojemności 650 cm3.
1940 - 1959
1940 - 1959
1955 r.: 311 KM/H
Johnny Allen rozpoczął niewiarygodną 15-letnią erę ogromnej wydajności maszyn firmy Triumph, odnotowując prędkość 311 km/h w obrębie solnej pustyni Bonneville bolidem „The Devil’s Arrow” (Diabelska strzała) zbudowanym przez trio teksańskich entuzjastów i napędzanym przez stuningowany silnik Thunderbird o pojemności 650 cm3.
1940 - 1959
1940 - 1959
1959 r.: T120 BONNEVILLE 650
Na rynek wprowadzono motocykl T120 Bonneville 650. Jego nazwa to uhonorowanie słynnej solnej pustyni. Bonneville już wkrótce stanie się najlepiej sprzedającym się brytyjskim motocyklem z silnikiem dwurzędowym w historii.
1960 - 1989
1960 - 1989
1963 r.: WIELKA UCIECZKA
Bud Ekins i Steve McQueen w klasycznym filmie o Drugiej Wojnie Światowej z 1963 r. „Wielka Ucieczka” jadą, skaczą i rozbijają motocykl TR6 650 Trophy z 1962 r.
1960 - 1989
1960 - 1989
1966 r.: 394 KM/H!
Buddy Elmore wygrał prawdopodobnie najsłynniejszy wyścig Daytona 200 w historii na motocyklu Tiger z silnikiem o pojemności 500 cm3. Napędzany dwoma silnikami Triumph o pojemności 650 cm3 bolid Gyronaut X-1 ustanawia rekord świata prędkości, 394 km/h, podczas Bonneville Speed Week.
1960 - 1989
1960 - 1989
1967 r.: SUKCESY WYŚCIGOWE
Gary Nixon powtarza wyczyn Elmore'a z 1966 r., wygrywając wyścig Daytona 200 na motocyklu Tiger 100, a John Hartle zapewnia jeszcze więcej sukcesów marce Triumph, wygrywając wyścig Isle of Man Production TT. Sławny skok Evela Knievela przez fontanny hotelu Caesar's Palace w Las Vegas na motocyklu Bonneville T120 TT Special.
1960 - 1989
1960 - 1989
1968 r.: TRZYCYLINDROWY SILNIK O POJEMNOŚCI 750 cm3
Świat poznaje pierwszy smak trzycylindrowego silnika o pojemności 750 cm3, gdyż ten rewolucyjny silnik napędza motocykl Triumph Trident i BSA Rocket 3.
1960 - 1989
1960 - 1989
1969 r.: PIERWSZE W HISTORII OKRĄŻENIE W TT POKONANE Z PRĘDKOŚCIĄ 160 KM/H
Malcolm Uphill wygrywa wyścig Production TT na motocyklu Bonneville, będąc pierwszą osobą w historii, która przejechała okrążenie motocyklem produkowanym seryjnie z prędkością przekraczającą 160 km/h.
Image Source: Mortons Archive
1960 - 1989
1960 - 1989
1970 r.: UPHILL PONOWNIE ZWYCIĘŻA
Uphill ponownie zwycięża w wyścigu Production TT, tym razem na stuningowanym motocyklu Trident z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 750 cm3. W fabryce do produkcji wchodzi linia T120 z „olejem w ramie”.
1960 - 1989
1960 - 1989
1975 r.: SPÓŁDZIELNIA MERIDEN CO-OPERATIVE
Pomimo piątego z rzędu zwycięstwa w wyścigach TT dla maszyn produkowanych seryjnie motocykla Trident z silnikiem o pojemnosci 750 cm3 (znanego pod nazwą „Slippery Sam”) oraz utworzenia spółdzielni Meriden Workers’ Co-operative, nadszedł koniec produkcji motocykli Triumph Trident.
Image source: FoTToFinders
1960 - 1989
1960 - 1989
1987 r.: ŚCIŚLE TAJNE
Kontynuowane są, opatrzone klauzulą „Ściśle tajne”, prace rozwojowe. Pierwszy nowy motocykl firmy Triumph — z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1200 cm3 — wprowadzono na stanowisko testowe w nowym zakładzie w Hinckley.
The return
The return
1990 r.: POWRÓT
Marka Triumph powraca w wielkim stylu podczas targów w Kolonii, prezentując „nagi” motocykl Trident (z silnikiem o pojemności 750 cm3) i motocykle Triple (z silnikiem o pojemności 900 cm3), podróżny Trophy 900 cm3Triple i 1200 cm3Four oraz sportowy Daytona 750 cm3Triple i 1000 cm3Four.
1990 - 2009
1990 - 2009
1996 r.: DAYTONA T595
Daytona T595 wkracza na scenę z ekstremalnie długimi listami zapisów, dzięki swojej powalającej stylistyce. Jedno z zamówień to 50 000. motocykl wyprodukowany w zakładzie w Hinckley.
1990 - 2009
1990 - 2009
1994 r.: SPEED TRIPLE I TIGER 900
Triumph dołączył do sektora przygodowego dzięki wprowadzeniu do swojej oferty motocykla Tiger 900 oraz ożywił swoje dziedzictwo wyścigowe dzięki zmieniającemu zasady gry motocyklowi Speed Triple z silnikiem o pojemności 885 cm3, który wziął udział w serii wyścigów Speed Triple Challenge w Donington Park. Za Atlantykiem stworzono firmę Triumph Motorcycles America.
1990 - 2009
1990 - 2009
2000 r.: POWRÓT BONNEVILLE’A
Dekadę po odrodzeniu firmy Triumph kultowy Bonneville powraca do linii motocykli Triumph, przyciągając w równym stopniu tradycjonalistów i młodszych kierowców dzięki swojej klasycznej stylistyce, fantastycznym parametrom jezdnym i funkcjonalności.
1990 - 2009
1990 - 2009
2002 r.: 100 LAT
Ogromny pożar pustoszy główny zakład produkcyjny, Fabrykę nr 1. Otwarcie pierwszego zakładu produkcyjnego części firmy Triumph w Tajlandii, Fabryka nr 3. Wprowadzenie na rynek czterocylindrowego supermotocykla sportowego Daytona 600.
1990 - 2009
1990 - 2009
2003 r.: SUKCESY WYŚCIGOWE
Bruce Anstey wygrywa wyścig Junior 600 na motocyklu Valmoto Daytona 600, dając firmie Triumph pierwsze zwycięstwo w TT od 27 lat.
1990 - 2009
1990 - 2009
2006 r.: DAYTONA 675
Rozpoczęcie produkcji zupełnie nowego motocykla Daytona z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 675 cm3, który zdobędzie wiele nagród w świecie motocyklowym.
1990 - 2009
1990 - 2009
2007 r.: STREET TRIPLE
Na scenę z przytupem wkracza model Street Triple, który zapewnia zdrowe połączenie stylistyki i rozrywkowych parametrów motocykla Speed Triple z wydajnością i parametrami jezdnymi motocykla Daytona 675. W Tajlandii otwarto zakład produkcyjny Fabryka nr 5.
1990 - 2009
1990 - 2009
2008 r.: ZWYCIĘZCA BRYTYJSKICH MISTRZOSTW SUPERSPORT
Glen Richards zwycięża w klasyfikacji brytyjskich mistrzostw Supersport Championship na swoim MAP Embassy Triumph Daytona 675 — co daje firmie Triumph pierwsze zwycięstwo w tej kategorii w erze zakładu w Hinckley.
1990 - 2009
1990 - 2009
2009 r.: STREET TRIPLE R
Triumph po raz pierwszy wchodzi do sektora „R”, wprowadzając na rynek model Street Triple R. Hamulce i zawieszenie z wyższej półki wynoszą wiodący w swojej klasie pakiet na nowy poziom.
2010 - 2020
2010 - 2020
2010 r.: CRUISER ROKU
Na rynek zostaje wprowadzony pierwszy napędzany pasowo motocykl z zakładu w Hinckley — Thunderbird z dwurzędowym silnikiem dwucylindrowym o pojemności 1600 cm3. Wywiera on takie wrażenie na amerykańskim magazynie Cycle World, że otrzymuje tytuł „Cruiser of the Year”.
2010 - 2020
2010 - 2020
2012 r.: 110 LAT
Triumph stylowo obchodzi 110 lat działalności, wchodząc na rynek w Brazylli i osiągając po raz pierwszy w historii roczną sprzedaż motocykli na całym świecie na poziomie 50 000 sztuk. Na rynek wprowadzono zupełnie nowe modele Tiger Explorer i Trophy z silnikiem o pojemności 1215 cm3 (które stanowią poważne modernizacje motocykli Street Triple i Daytona).
2010 - 2020
2010 - 2020
2014 r.: Z POWROTEM NA NAJWYŻSZYM PODIUM
Gary Johnson odnosi porywające zwycięstwo w wyścigu Isle of Man wygrywając Supersport TT, a Billy McConnell zdobywa pierwsze miejsce w mistrzostwach British Supersport Championship — obaj na motocyklu Smiths Triumph Daytona 675R. W USA Danny Eslick zwycięża w prestiżowym wyścigu Daytona 200 dzięki modelowi Daytona 675R – zapewniając Triumphowi zwycięstwo po 47-letniej przerwie.
2010 - 2020
2010 - 2020
2015 r.: ODRODZONA LEGENDA
Razem z wprowadzeniem na rynek zupełnie nowego motocykla Speed Triple i najnowocześniejszego transkontynentalnego motocykla przygodowego, Tiger Explorer, firma Triumph zaprezentowała zupełnie nową rodzinę maszyn Bonneville na XXI wiek: 900 cm3 Street Twin, 1200 cm3 Bonneville T120 i T120 Black oraz zupełnie nowy 1200 cm3 Thruxton i Thruxton R.
2010 - 2020
2010 - 2020
2016 r.: BRUTALNE PIĘKNO
Podczas ekscytującego wieczora pełnego wyścigów i muzyki na żywo zaprezentowano światu nowy motocykl Bonneville Bobber, który cechuje niezrównana autentyczność, niepowtarzalny styl ręcznie wykonanego customa, innowacje techniczne oraz brzmienie i dźwięk podrasowanej maszyny. Wszystko to, razem z nowym motocyklem Street Cup, Street Scrambler, Bonneville T100 i T100 Black, pozwoliło wynieść naszą linię kultowych nowoczesnych klasyków na zupełnie nowy poziom.
2010 - 2020
2010 - 2020
2017: 765cc ENGINE
Triumph launched the game-changing multi-award winning Street Triple range with an all new 765cc engine, and announced a new partnership with Dorna to exclusively supply a race-tuned engine based on it for the Moto2™ World Championship from the 2019 season onwards.
2010 - 2020
2010 - 2020
2018: TWO LEGENDS RETURN
With the reveal of the all-new Speed Twin and category-defining Scrambler 1200 two iconic names return to the Triumph line-up, each bringing a class-busting level of specification and capability.
2010 - 2020
2010 - 2020
2019: RECORD BREAKING
Triumph return to top tier racing as official engine supplier to the FIM Moto2™ World Championship with a race tuned version of the acclaimed Street Triple 765cc, taking an amazing 16 lap records, the first ever 300KPH top speed, and taking Alex Marquez to a historic first 'Triumph-powered' championship win.
2010 - 2020
2010 - 2020
2020: TRIPLE ADVANTAGE
Joining Triumph's award-winning Roadster line-up, the Trident 660 introduced a whole new dimension of fun, character and style. With its triple engine performance advantage, class-leading technology, agile handling and low cost of ownership, the Trident 660 is the perfect combination for the new generation of riders entering the Triumph world.